En reseskildring till Badgastein, Österrike

Sommaren 1999 åkte vi för andra gången till Badgastein i Österrike. Precis som förra året åkte vi med STS Alpresor( se annan sida på denna hemsida ). Eftersom vi förra året inte hann med allt vi ville se i dalen och både resebolaget och hotellet gjorde sitt yttersta för att få oss att må bra, åkte vil alltså tillbaka. Denna gång provade på ett annat av STS-Alpresors alternativ.....Att flyga ner.

Du som inte läst om 1998-års bussresa ska nog göra det först. Speciellt för de små tips som jag skrivit ner där och som jag inte upprepar i årets berättelse. Dessutom var vi detta år inte med några utflykter som STS anordnar, såsom Venedig, Grossglockner, Salzburg mm. Om dessa resor läser du också om i 1998-års resa. Dessa utflykter är nästan ett måste om man inte varit där förrut. Eftersom vi dock var där 1998 så ville vi denna gång leta reda på trevliga vandringar och uppsöka dessa trevliga värdshus. Jag ska försöka att dela in denna reseberättelse i fyra delar: Maten, väder, vandringen och övrigt. "Vi" är min fru och jag och båda är dryga 40. Ifall någon funderar på vandringar och "klarar jag det ?" eller "är jag för gammal ? " Glöm alla funderingar utan prova själva. Vi träffade flera trevliga par mellan 60 och 78 år som gick 6-8 timmar. Dessutom långa och ibland riktigt tuffa sträckor. Jag blev mycket imponerad av både Nyköpings.- som Bodenparet ( de vet vilka jag menar ).  Om någon undrar varför vi envisas med soppa och andra enkla lunchrätter så  kan jag säga att man inte orkar mer efter hotellets frukost och när man vet att fyra rätter väntar på kvällen.

Lördag

Övrigt:Vi kom till ett ganska slitet Bromma. Direkt märktes det att STS var researrangör. Det stod en kille i gul skjorta och svarta byxor som hjälpte alla resenärer tillrätta. Efter en mellanlandning i Malmö landade vi i Salzburg vid 14,30-tiden. Och som vandligt så sprang gula skjortor och svarta byxor och visade var bagaget skulle hämtas och bussen stod. Efter en bussresa på 1 timme och 15 minuter, där vi även fick en del information från guiden, kom vi fram till hotell Salzburger Hof. Denna, för oss, nu välkända gula byggnadssiluett. Efter en vända på Eurospar samt en välbehövlig dusch gick vi till informationen i hotellets auditorium. Ska väl snabbt nämna att Eurospar i Badgastein är den närmaste ( ca 5 minuter ) och billigaste affär i samhället. Köpte bl a 70 cl Ballentine för 149:- ATS ( ca 90:- SEK ). Bara ett tips. Rummet var mindre än förra året. Men vi har inte tänkt att tillbringa så långa stunder där ändå. Balkongen har dock en fin utsikt mot berg och gata. En lyckad idé är att hotelldirektören, Tomas Neuendorf placerar ut gästerna i matsalen.

hof-lor1.jpg (17075 bytes)

På väg till hotellet

Vädret:26 grader i Stockholm och drygt 20 och lite småregnigt i Gasteinerdalen.

Maten:Förrättsbuffé ( kommer här nedan hela tiden att kalla det för förrättsbuffé. Det är dock ett mindre julbord vissa dagar. Den som klagar här eller inte äter för mycket.... Ja, den kan nog ingen hjälpa). Andra rätten var en underbar ostsoppa. Huvudrätt var idag äkta Wienerschnitzel. Till efterrätt fick vi körsbärskaka med kiwi.
Vandring:---

alsten-son1.jpg (9941 bytes)

Obere Alstenalm ett höjdarställe

Söndag

Övrigt:Förutom att äta och prommenera gick dan åt bastu.- och bubbelpoolsbad.

Vädret:Mulet och en del regnskurar. Ca 14-18 grader.

Maten:Till lunch åt vi potatissoppa i hotellets Pilsnerstube. Middagen bestod av förrättsbuffé. Därefter kantarellsoppa. Till huvudrätt fick vi idag oxrullader med selleripuré och gröna nudlar. Sedan en mäktig efterrättsbuffé.

Vandring: Gick till via Rudolfshöhe till Grüner Baum. Vidare till Café Schuh där vi fikade. Efter luch gick vi till Oberen Alsteralm och fikade. Vi var här även förra året coh trivdes både med bemötandet och kaffet, som till skillnad till andra platser smakar kaffe. Eftermiddagspromenaden tog ca 3 timmar. Vi hann även med en liten kvällspromenad.

Måndag

Övrigt:En pizzeria i Bad Hofgastein där pizza nästan var en biprodukt. De hade det mesta.

Vädret:Växlande molnighet och dryga 20 grader.

Maten:Lunch i Hofgastein bestod i Bratwurst och surkål. Är man i Österrike så är man. Till Middag fick vi först förrättsbuffén och därefter hönssoppa med skinkkrutonger. Som huvudrätt lamm med potatskroketter och bönor i bacon. Eftersom man flera dagar kan välja mellan flera rätter kunda man i stället ta Torsk.- och Forellfiléer. Sedan efterrättsbuffé.

Vandring: Vi gick via Höhenweg till Bad Hofgastein. Underbar väg genom gårdar och förbi trädgårdar och ängar. Underbar utsikt. Ravinen är dock inget för folk med svagt hjärta. Vägen går plant genom en brant ravin där man även går i ca 15 meter tunnel genom berget. Efter lunchen i Hofgastein gick vi tillbaka. Först längs ån till Bertahof och därifrån genom skogen till leden som har det imponerande namnet "Erzherzog Johan Promenade". Från Bertahof var det en bit som var ganska jobbig. På kvällen en kortare promenad.

hohenweg.jpg (14462 bytes)

Titta i mitten. Där går vägen. Du ser folk till vänster. En rak bergvägg.

Tisdag

Övrigt:Idag tog solen. mina ben var röda på kvällen. Massor av kor går omkring uppe i Sportgastein (Nassfelt). Jag har sett ett murmeldjur, jag har sett ett murmeldjur.

Vädret:Växlande molnighet och 22-25 grader i byn och kallar på 2000 meters nivån.

Maten:Lunch idag: Nudelsoppa med resp. utan korv. Var även sugen på att prova något som man kallar för Most. Ser ut som äppeldrick men smakar avslaget. Ingen höjdare. På Oberen (OBS! inte "Unteren") köpte vi öl, kaffe samt en jättemunk som dom kallar för Bauerkrapfen eller något likande.Räcker gott att dela på för två stycken. Mycket gott var det i alla fall. Till middag fick vi förrättsbuffé, redd sellerisoppa. Som huvudrätt sjötungsturban med hummersås och, hör och häpna, penne ( en sorts pasta ). Man blev förvånad, men allt var underbart gott. Sedan efterrättsbuffé som idag bestod av t ex chokladglass, vaniljglass, färsk blandad frukt, vaniljpudding, blåbärs"tjossan" ( ja fråga inte mig vad det heter, men det var supergott.

Vandring:Vi tog bussen till Sportgastein och gick genom dalen till Unterstandshytte på 2099 meter. På tillbakavägen så vi ett murmeldjur på ca 25-30 meters avstånd. Vi gick tillbaka genom dalen till Nassfelderalm där vi åt lunch. Efter lunchen fortsatte vi längs ån till Oberen Alsteralm (favoritstället) för att inta det dagliga kaffet ( se under maten ). På hemvägen såg vi även vad laviner ställer till med.

Onsdag

Övrigt:Sju vattenfall ( just när vi kom fram var det faktiskt 8, eftersom det öste ner från ovan) i blickfånget samtidigt är imponerande. Att se laviners och vindars framfart,som vi fick se idag, är minst lika imponerande. Vi tog reda på att det var en gratiskonsert i stans konsertsal. Konserten bestod av ca 220 amerikanska ungdomar som sjöng i kör och spelade i orkester. Det hela höll på i dryga två timmar. En oförglömlig kväll för alla närvarande.Tyvärr upplystes man inte om detta på hotellet på annat sätt än att det fanns olika broschyrer i.

Maten:Lunch i Prossau bestående av en sorts kokt kassler med semmelknödel och surkål. Rynka inte på näsan. Prova. Det är kanongott med en öl till. Fika gjorde vi vid Himmelswand.
Till middag en förrättsbuffé. Bl a en sallad med små bläckfiskar. Soppa, Huvudrätt bestående av grillad lax  med blomkål och dillpotatis alternativt nötkött med rösti. Och som vanligt en efterrättbuffé som får vågen att lämna in för gott.

vattenfall.jpg (9315 bytes)

I slutet av dalen. Ca 10 minuter från Prossau finner du denna enorma syn

Vädret:Växlande till mulet. Mitt på dagen regn i 2 timmar. receptionen. Kanske något att fundera på till nästa år

Vandring:Vi gick till Prossau. En delvis lite halvtråkig väg som dock uppvägdes av att se vad laviner ställt till med under vintern och vad en tyfon ödelade för tre år sedan. Dagens vandring tog ca 6 timmar.

Tordag

Övrigt:Att gå till Dorfgastein är enkelt. Bara nerför. Underbar natur. Hela tiden nya vyer. Efter Hofgastein tycker jag att det börjar bli "det riktiga" Österrike. Inga hotell och turiststråk. Rena landet. Man går genom gårdar och små husgrupper och får verkligen se annat än hotell. På kvällen var det dans. Men efter den matkvällen orkade vi bara en promenad i omgivningen. Tåget från Dorfgastein kostade för övrigt bara 80:- ATS för 2 personer ( ca 50:- SEK) vilket var billigt.

Vädret:Växlande molnighet och 17-21 grader. Några små skurar.

Maten:Mellan Hofgastein och Dorfgastein åt vi ytterligare en österrikisk höjdare: Salzburger knoblauchsuppe vilket var en redd vitlökssoppa med grädde. Jag säger bara "Prova".
Middagen bestod i dag av Österrikisk buffé. HJÄLP skrek magen redan på väg in eftersom den visst vad ögonen såg och ville. Vilken matkväll. Här fanns det mesta. Dock, tyvärr, ingen surkål. Det måste väl anses som en liten miss. Annars fanns nog det mesta. Nej, förresten, inte Kaiserschmarren. Mer om dessa längre ner på sidan.

Vandring:Vi gick till Dorfgastein och tog tåget hem.

Fredag

Övrigt:Fick klockan 9 för oss att åka till Salzburg. Sagt och gjort. Språngmarsch till rummet, packa och snabbt till tåget. klocjan 9.15 gick tåget till Salzburg. Biljetten kostar 300:- ATS per person. Då kan man under en dag åka så mycket man vill mellan Badgastein och Salzburg, samt lokaltrafiken i Salzburg. Vi tog bussen från järnvägsstationen till centrum. Egentligen onödigt, men ersom bussarna så roliga ut och det ändå ingick i biljetten så provade vi. Det gå dock lika bra att gå. OBS! fråga efter en stadskarta på hotellet. Den är jättebra att gå efter. Vi fikade, som det anstår sig en riktig turist i Salzburg, på Café Fürst. Sedan var jag precis som förra året i affären "Zum Fass" som ligger på Goldgasse, en sidogränd till Getreidegasse. Här får du även provsmaka den sprit som säljs i lösvikt. Eftersom jag är en maltWhiskyälskare är detta ett litet eldorado, eftersom de har en del whisky på fat som endast säljs på fat. En annan kul affär i denna gränd är, förutom affären med handblåsta och målade julgranskulor ( se förra berättelse ) , affären med blåsta och målade ägg. Undrar hur många ägg det finns här. Och vad gör de av innanmätet ? Schloss Maribell är ett måste. Denna gång slapp vi se en massa byggnadsställningar. Sedan var det en svettig promenad upp till den berömda borgen. Det jag inte tycker om är att man först tar inträde. Sedan tar man inträde igen till olika delar av borgen. Man kan även åka upp om man vill det. Väl uppe märker man snart att det inte bara är en borg utan mer ett helt samhälle. Underbar utsikt över Salzburg kan jag utlova. Klockan 16.05 tog vi tåget tillbaka. Det tar ca 1,5 timmar att åka tåget. Härliga vyer från tågfönstret fick vi se.

salzburg.jpg (16318 bytes)

Salzburg sett från borgen Hohen Salzburg

hohen.jpg (8422 bytes)

Borgen Hohen Salzburg sett från Schloss Maribells park

paask.jpg (30042 bytes)

Påskaffär i Salzburg. Det du ser är bara blåsta och målade ägg i tusental

Vädret:Mulet och en och annan regnskur

Maten:Korv på ett torg i Salzburg. Prova det. Nu pratar vi inte Hot Dog. Nej, Nej, Nej. Peka och prova det rika utbud av smakrika korvar som finns. Kaffe se ovan. Till middag en förrättsbuffé. Därefter soppa med pannkaka. Rynka inte på näsan nu. Du kan nästa göra den själv hemma. Det är i stort sett buljong ( se nästa fredag ) samt strimlade pannkakor och lite gräslök och persilja. De flesta ser lite undrande ut när soppan kommer in. Men det går över efter första skeden. Huvudrätt var idag hjortstek med pasta ( ! ). Sedan fick vi en efterrätt med många vilda österrikiska bär. För de som endast skulle vara här var detta den sista middagen för denna gång. Vi andra ser redan fram emot morgondagens middag.

Vandring: Inget annat än mycket gående i Salzburg.

Lördag

Övrigt:Vi gick till Poser Höhe. Inte allt för lätt att hitta utan karta. Väl uppe kommer vår spänstige hotelldirektör och möter oss på sin träningsrunda.Orkar man, ska man gå hit och bara njuuuuta av alperna och en kopp kaffe eller en öl. Efterhemkomsten som vanligt bastu och bubbelpool.

Vädret:Växlande molnighet, men mest sol och 22-25 grader.

Maten:Lunch vid Himmelswand bestod av gulaschsoppa. Den godast gulachsoppan jag ätit. Till middag åt vi Tournedos och potatis ( De som kom till hotellet idag fick Wienerschnitzel ). Dessförinnan ostsoppa. Efterrätten var helt underbar.

Vandring:Till Poser Höhe. Vi gick ner mot stan och därifrån på branta stigar upp. Bitvis dåligt märkt. En bra karta behövs. Väl uppe tog vi en fika och bara njöt av den underbara utsikten över dalen. Vi fortsatte sedan mot Grüner Baum och vidare mot Himmelswand. Även detta ett favoritställe sen förra resan. Branta bergväggar och underbar mat. Sedan gick vi hem. På kvällen åter en promenad på ca 50 minuter för att få ner en del av all mat man äter här.

vy.jpg (10543 bytes)

Underbar vy över dalen

Söndag

Övrigt:Linbana upp kostar 290:-ATS för två personer. Här uppifrån såg vi en rad paragliders starta. Ganska häftigt att kasta sig ut med en fallskärm och bara segla iväg. Skulle vara kul att prova.

Vädret:Sol och 22-28 i dalen och 17-20 på dryga 2000 meter.

Maten:Lunch blev surkål och Bratwurst ( Observera att detta inte är de korvar man får i svenska kiosker. Nej, nej, nej. Detta är något helt annat). Middagen bestod av förrätsbuffé. Därefter veckan överraskning. Kall blåbärssoppa ! Ja, alla såg lite undrande på varann. Senare fick vi reda på att köksmästaren trodde att vi svenskar åt sån här blåbärssoppa. Det var alltså ingen speciellt österrikiskt och lär nog inte serveras mer på hotellet heller. Till huvudrätt åt vi forell på mannagrynsbädd. Låter väl även det lite konstigt för våra breddgrader, men är underbart gott. Sedan efterrättsbuffé.

Vandring:Väl uppe på Stubnerkogel gick vi mot Tischkogel med föresatsen att bestiga toppen. Vi vände dock ganska snart och gick runt toppen i stället. Ett felsteg så hade man rasat en bra bit ner och det kändes plötsligt inte lika viktigt att nå toppen. Ska man upp så ska man nog ha både riktiga kängor såväl som minst en vandringsstav att ta stöd emot. Hur som helst så gick vi runt i stället och kom så småningom till Bockhartseehütte. Det tog ca 3,5 timmar för oss. Det 78-åriga paret klarade denna sträcka på 5,5 timmar och är nog mer imponerande. Efter lunch gick vi längs ån vidare till Obere Alsteralm där vi fikade och sedan vidare hem. På kvällen en dryg timmes promenad genom stan.

Måndag

Övrigt:Vi tog linbanan kl 9.30 och var hemma vid 16-tiden då vi badade bastu och satt i bubbelpoolen.

Vädret:Sol. Ca 26 grader i dalen och 20-23 grader på ca 2000 meter.

Maten:Lunch bestod idag av nudelsoppa respektive en grön ärtsoppa. Till middag en förrättsbuffé och därefter en grönsakssoppa. Hälleflundra med vildris och blomkål var Mmmmmm. Sedan efterrättsbuffé.

Vandring: Tog linbanan till mellanstationen. Gick därifrån via Stubneralm till Angertal. En lång vandring som hela tiden gick neråt till Angertal. Efter lunch gick vi hemåt. Eftersom vi missade en stig hamnade vi lite tokigt och fick leta oss fram genom skog, äng och myr i ca 30 minuter. Men det gick bra, vi hittade en väg till slut och kom hem. På kvällen en kortare promenad i dalen.

Tisdag

Övrigt:En svettig dag. Vi träffade en gammal bekannt. Mia, som guidade oss till bl a Venedig förra året.

Vädret:Sol - växlande molnighet. Upp mot 30 grader på dan. Lite åska och tillhörande skur på kvällen.

Maten:Till lunch åt vi Leberknödelsuppe. Har du aldrig ätit det ? inte vi heller, men var gott. Fika tog vi på hotellet. Kaffe och Sachertårta med grädde. Efter förrättsbuffén fick vi idag kall melonsoppa ( ! ) . Nja, som efterrätt hade det varit mycket gott, men före maten var väl mer tveksamt. Till middag tog vi Lax med senaps.- & honungssås och dillpotatis. Avslutade det hela med en efterrättsbuffé.

Vandring:Vi gick Erzherzog Johann-promenade och vidare till Hofgastein där vi åt lunch. Sen gick vi på en väg mellan Höhenweg och Achenweg tilbaka. Riktigt lantligt, men mycket varmt. Efter maten och åskan tog vi en kvällspromenad.

lavinjpg.jpg (8539 bytes)

Här på vägen låg det en 20 meter hög lavin tidigt i våras. Nu återstår bara en massa bråte.På väg till Radeckalm

Vandring: Gick till Böckstein och vidare till järnvägstunneln. Sedan vidare genom Anlauftal till Radeckalm i hopp om att det är öppet och i tron att vi nog är ensamma här. Men som vanligt så fanns där en hel del folk här. Under vandringen så vi bl a resterna av en lavin som hade kommit ner under vårvintern och som var 15 meter tjock. Jag tror inte vi förstår vilka naturkrafter som kan sättas i rörelse här nere. Hela promenaden går i en mycket trång dal med vatten hela tiden i den omedelbara närheten. Efter maten gick vi samma väg tillbaka. På kvällen en kort promenad i omgivningen.

Onsdag

Övrigt:Egentligen otroligt att det finns folk vid nästan alla värdshus man kommer till. Här vid Radeckalm trodde vi verkligen att vi skulle vara ensamma. Men nej, det var nästan fullt. Här fick du t o m köpa hembrännt nubbe och ägglikör, vilket tydligen är tillåtet i Österrike.

Vädret:Sol och moln om vart annat.Även några regndroppar.

Maten:Kapressknödelsoppa till lunch vid Radeckalm. Ytterligare en österrikisk specialitet. En knödel av mestadels bröd och i den en massa ost. Altsammans ligger i buljong. Mycket gott, men ovant i början. Miljön var så underbar så vi tog kaffe också. Till det en Marillenkuchen som var en aprikoskaka. Till den tog vi ägglikör och Latschengeist. Både "hemtillverkade" av värdshuset. På kvällen en förrättsbuffé och därefter en nudelsoppa. Som huvudrätt fisk ( det finns även kötträtter. Vi tycker dock om hotellets fisk otroligt mycket ) med hummersås och svamprisotto som är gjort på grötris ( ! ) . Sedan en efterrättsbuffé.

Tordag

Övrigt:Vi badade för första gången i Felsenbad som ligger 5 minuter från hotellet. Köp biljetten på hotellet. Det är billigare än att köpa det i badet. Festligt att bada i kylan, men molnen som slickar huvudet och vatten som är 34 grader. Det måste du bara prova någon gång. Det finns även ett inomhusbassäng som är över 30 grader varm

Vädret:Regn hela dan och 10-14 grader

Maten:I Böckstein åt vi soppa och till middag denna underbara österrikiska buffén.

Vandring:Vi gick bara till Böckstein i regnet för att åtminstone får lite luft.

Fredag

Övrigt:Klockan 15 hade hotellets trevlige direktör, Tomas Neuendorf, information om hotellet och också en visning av t ex köket. Här visade han hur de lyckas att servera varm och god mat. Man visade också att den byffémat som blev över användes till fonder som sedan blir utmärkta soppor. Det var väldigt kul att få reda på hotellets historia och även få reda på hur mycket grädde, ägg och vin som går åt per år. Dessutom fick vi se bl a diskot ( som endast är öppet vintertid ) samt köket.

Vädret:Mulet och 10-14 grader samt några regnskurar.

Maten:Lunch idag åter en Kaspressknödelsoppa ( Knödel med ost i , du vet ). Sedan kunde vi inte hålla oss längre. Vi hade under 14 dagar sett folk beställa in Kaiserschmarren och ville äntligen prova vad det var. Det visade sig vara något som närmast kan liknas vid pannkaka som är skuren i ca 1-2 cm stora bitar. Till det massor av fluorsocker och plommonsylt. Det var underbart gott, räckte för två och hade nog massor av kalorier. Det är dock något som alla gottegrisar ska prova på någon gång. Nu till middagen. Pannkakssoppa och sedan kalvrygg med kantarellsås. Sedan en supergod efterrätt. Eftersom det var sista dan på semestern drack vi champagne till maten.

Vandring:Gick till Böckstein och därifrån Böcksteiner Waldweg tillbaka. Vi stannade vid Windischgränshöhe och åt lunch. Det var väl det enda värdshuset under dessa två veckor som var ganska trist. Fortsatte därefter till Rudolfshöhe och vidare till stan där vi handlade lite. Sedan hemåt.

Lördag

Övrigt:Eftersom det var gaska dåligt väder blev det mest en väntan på bussen som kom vid 12-tiden. Vi tar farväl av Badgastein och far tillbaka till Stockholm med hopp om att en dag åka tillbaka till dalen. Tackar vill vi hotellets personal och då speciellt vår tunisiske servitör. Han var väl inte den bäste servitören alla gånger. Lite fladdrig och glömde saker ibland. Men hans trevliga sätt, glada uppträdande och trollkonster uppväger att han ibland glömde att servera oss. Vi tackar även STS som ser till att resenärerna trivs och hjälper dom tillrätta.

Vädret:Mulet och en del regnskurar

Maten: "flygplansmat" på flyget

Vandring: ----

Besök gärna STS egen hemsida som du hittar genom att klicka här.

serv.jpg (12436 bytes)

Vår kypare i färd med att visa en av sina konster.