Resa 10-18 juni 2001 till Wien och Budapest

För att för en gångs skull prova på ett annat resebolag hörde vi oss för hos olika företag och fastnade för Ving som erbjöd en kombinerad Wien - Budapest - resa.  Anledningen var bl a att vi förra året var en knapp dag i Budapest och en dryg dag i Wien och tyckte att städerna var värda ett längre besök.

Detta är resterna av Wien, som förutom en stad även är en "flod" som rinner genom staden.

I korthet kan sägas att man flyger till Wien på söndag, tar tåget till Budapest på torsdagen och flyger därifrån hem på söndagen.

Vill du veta lite mer så läser du vidare.

Söndag 10/6
Vi tog oss med tåg till Arlanda och flög via Köpenhamn till Wien. Vi trodde att fler resenärer hade bokat samma resa, men så var inte fallet.

Wienarna älskar blommor. Som dessutom är mycket billiga.

Köpte på flygplatsen ett 8-dagars kort för resa med Wiens lokaltrafik. Med detta kort kan även 2 personer resa i 4 dagar eller t ex 4 personer i två dagar. Enkelt och väldigt billigt.
Efter incheckning på hotell K & K Maria Theresia så tog vi "tunneln" till Centrum och åt middag på "Griechenbeisl". En utmärkt restaurang på Fleischmarkt 11 som man bara måste besöka på en Wienresa. Lite dyrare än många av Wiens mindre ställen, men vad gör man inte för att äta på en restaurang med anor från 1447.

På denna restaurang infördes 1852 "Pilsner Urquell" från Tjeckien och fortsatte sitt segertåg över världen. "Griechenbeisl" har alltid varit en träffpunkt för kända personer som Beethoven, Strauss, Greve Zeppelin, Mark Twain, Wagner, Schubert och många fler.

Det speciella här är också att restaurangen är indelad i många mindre rum. Detta tillsammans med den förträffliga betjäningen gör att man verkligen trivs här.

Måndag den 11/6
Duggregn ett antal gånger under dagen samt en irriterande vind som omöjliggjorde paraplyanvändandet. Vi ägnade dagen åt spårvagns.- och tunnelbaneåkning samt långa promenader längs Wien affärsgator. T ex gick vi hela Favoritenstrasse som  var full av affärer.
Vidare gick vi till Naschmarkt som är en marknad som man bara måste besöka. Här skriker en del ut sina varor och man får en väldigt bra bild av vad Wienaren äter. Många grönsaks- och köttstånd, men även en del annat.

Sent på eftermiddagen hamnade vi på en liten krog inte speciellt långt från hotellet. Vi tog in en rätt som endast kunde beställas om man var 2 personer. På denna fanns förutom en mängd potatis och grönsaker även två wienerschnitzel, två bitar kassler ( som inte är som svensk kassler ) samt 4 stora stekskivor från två olika sorters stekar. Som du säkert förstår så gick det inte att äta upp allting. Pris: 290:- ATS inkl några öl. (1 ATS = 0,65 öre)
Tisdag den 12/6
Soligt och dryga 20 grader hela dan. Vi gick först till stadsparken och vidare till Pratern , som är ett stort friluftsområde med bl a ett tivoli där det berömda pariserhjulet finns som Orson Wells klättrade omkring  i under inspelningen av "Den tredje mannen". Vi åkte med hjulet som gick i ett varv som tog 10 minuter. Mycket fina vyer över hela Wien "ingick i priset".
Efter besöket i Pratern tog vi oss till Hunderwasserhaus som är ett hus gjort av arkitekten Hundertwasser och som är mycket känd i Österrike. Det speciella med honom är att han inte bygger som andra. T ex så finns det inga raka linjer i detta hus. Färgerna skiftar lite hur som helst och allt är väldigt anorlunda. Måste ses.

Hundertwasserhaus i Wien är värt ett eget besök.

Därefter tog vi spårvagn samt buss till Wienerwald som är ett skogsområde lite norr om Wien. Vi tog bussen till slutstationen och hade därifrån en fantastisk utsikt över Wien och dess omgivning. Tog bussen igen för att komma till Coblenzl som låg lite närmare Wien. Därifrån vandrade vi genom vinodlingarna till Grinzing och restaurang Martinshof där vi åt god mat och drack deras Heurigen , som är det speciella färska vinet som serveras just här och i sejdlar !

Efter denna stadiga middag tog vi oss till Schwedenbrücke . Därifrån tog vi en lång promenad längs Donaus strand ner mot, och förbi  Pratern igen.

Onsdag den 13/6
Idag var det varmt och soligt, tidvis lite soldis. Kanonväder ! Vi tog oss till Donaupark. Där går det en mycket smalspårig järnväg runt området. Vi tog tåget till Donauturm, som är ett ca 200 meter högt torn. På 160 meter finns en restaurang som snurrar runt tornets axel. Ett varv tar ca 26 minuter och man ser hela Wien med omgivningen. Skönt att äta och se allt samtidigt.

Efter besöket i Donauturm tog vi oss till Schönbrunn, som är ett mycket känt och stort slott. Vi åkte dock mest dit för att se alla träd och blommor som finns i parken. Från slottet går det stigar och vägar i parken så man kan ta sig till en höjd varifrån man ser hela området. Mycket vackert.Tog oss efter slottsbesöket tillbaka mot stan och tog en båttur på Donau från Schwedenbrücke till Reichsbrücke, varifrån vi åter gick mot stan och hittade en krog med kanonkäk. Efter maten gick vi till Kärnterstrasse som väl är Wiens mest kända gågata. När vi såg Café Sacher kunde vi inte hålla oss utan var tvunga att äta en äkta Sachertårta. För säkerhetsskull beställde också en hem. Här finns nämligen möjligheten att beställa en tårta för leverans var som helst inom EU.
Torsdag den 14/6
Strax efter kl 10 gick tåget till Budapest. Mycket folk på tåget. Som tur var så hade Ving ordat med platsbiljett. Annars hade det blivit problem. Efter passkontroll av både österrikiska och ungerska tjänstemän samt tullkontroll och biljettkontroll kom vi strax efter 13 till Budapest, där en dam väntade på oss för att ta oss till hotellet ( förresten den enda transfern som ingick i resan ).  Fungerade utmärkt.
Efter incheckning på hotell K & K Opera så tog vi oss ut på stan för att äta igen. Ja, en av anledningarna till att jag reser är bl a maten. Att bara gå in på ett litet ställe och se vad man får. Även nu hittade vi en liten uteservering där vi åt kött med stekt potatis och grönsaker samt några öl. Pris: ca 135:- kronor för 2 personer ! Efter maten gick vi till ett köpcentrum. Dom kallar det för "ultramodernt", men det var väl för allt glas man såg från utsidan. Annars tycker inte jag att det var så märkvärdigt.
Därefter tog vi oss ut till Margaretaön , som är en ö mitt i Donau och som är Budapestbornas rekreationsområde. Vi hyrde en cykel där man sitter två bredvid varann med en ratt och tak över och båda kan trampa. Vi åkte i en timme, för sedan började det dugga lite.Duggregnet tilltog snabbt. Efter 5-6 minuter var det mer en störtflod. Vi var ganska blöta innan vi var hemma.
Fredag den 15/6
I det rum vi hade fungerade inte luftkonditioneringen bra så vi bytte rum under dagen. Tyvärr blev det inte så mycket bättre i det nya rummet. Ute var det upp emot 30 grader och sol hela dan.

Hotell Gellert med Gellertbadet. Till höger ett kloster som nästan helt finns i berget.

Vi åkte tunnelbana till Saluhallen. Kommer du någon gång till Budapest ska du för det första skaffa dig ett Budapestkort. Då kan du åka hur mycket du vill med det lokala nätet. Dessutom får du rabatt på en del saker i stan och gratis inträde på många museer
Kommer du till Budapest måste du dessutom åka med den gula tunnelbanan. De har olika färger på banan i stället för olika nummer. Den gula är visst 100 år. Jättesmå stationer och tåg väntar besökaren. Försök dock inte åka gratis i Budapest ! På tre dagar kollade de våra biljetter 3 gånger.

Många små trevliga gator hittar du i närheten av Fiskarbastionen och Mattiaskyrkan.

Hur som helst. Vi tog den gula linjen till Saluhallen. Här kan du verkligen se vad Ungrarna äter och vad det kostar. Mängder av stånd med grönsaker, frukt, kött mm. På övre planet säljer de även fina dukar mm.
Tog oss vidare till Stadsparken. Här finns ett fint slott som egentligen byggdes till en utställning. Slottet är byggt i alla olika stilar och väldigt fint att titta på. Vi gick efter en lätt lunch vidare till Gerbauds, som ligger i centrum och som är en av stans bästa konditorier. Här fikade vi och återvände på kvällen för att äta middag i deras ölkällare. Efter middagen tog vi en promenad över den kända Kedjebron.
Lördag den 16/6
Sol med några moln och 28-32 grader hela dan. Det var t o m 28 grader kl 20 på kvällen.
Efter frukost, där det även igår ungersk champagne (!) tog vi oss idag över till Budasidan och tittade på fiskarbastionen, Mattiaskyrkan samt alla smågator i området. Härifrån har man också en fin utsikt över Pestsidan. Efter en fika fortsatte vi till Gellertbadet. Jag tänkte först bada i det berömda badet, men ångrade mig när jag kom fram. Det var massor av folk överallt p g a någon filminspelning.

Fiskarbastionen

Efter en lättare lunch fortsatte vi till Pestsidan där vi tig en tur på Donau. Man åkte till Margaretaön, där vi fick gå i en timme och tog nästa båt tillbaka. Under ditresan fick man guidning via hörlurar. Man kunde ställa in en massa språk på små rattar, bl a svenska. De bjöd även på en öl samt en drink under resan som tog ca 2-2,5 timmar.

Efter båtturen letade vi efter ett lämpligt matställe och fann det på 6. oktobergatan. Åt en trerätters middag där bara huvudrätten bestod av flera rätter. "Hungarian" gulaschsoppan var just så stark som man kunde tro. Den verkligen kändes från topp till tå. Till maten tog vi några öl och till efterrätten en Tokajer. Pris 6310:- HUF, vilket är ca 240:- !

Mattiaskyrkan med sitt tak av kakel.

Söndag den 17/6
Hotellet har en minibuss som tar en till hotellet. Är man 2 så kostar den 5300:- HUF och är man fler så tar dom 1800:- / person. Men ofta är det ju fler från hotellet som ska till flygplatsen, så det bara blir 1800:- ( ca 70.- kronor )
Väl framme på flygplatsen började det regna, så det var ju bra tajming. Annars har ju allt fungerat bra. Inga störningar egentligen, utom ett för varmt hotellrum i Budapest. Så det kanske blir fler resor till dessa städer någon annan gång. Vill du prova på denna resa ?

Kontakta Ving

Vi är dock lite oeniga om vilken stad som är bäst. Själv tycker jag väl lite mer om Wien, eftersom jag tycker att staden är lite renare än Budapest och dessutom har , vad jag tycker,  godare mat. I Budapest är dock maten billigare. Och för alla killar som är singlar är Budapest det givna valet. Här finns hur mycket snygga damer som helst och slår Wienskorna klart. Men det är ju som maten , en smaksak.