Resa till Azorerna juni 2003

Juni 2003 företog vi vår andra resa till Azorerna och jag kan redan nu säga att det förr eller senare kommer att bli en tredje. Trots att vi förra gången åkte i april 2001 och det således bara skilde 2 månader årstidsmässigt var det en stor skillnad på bl annat växtligheten. Jag tycker också att människorna har blivit lite mer vana att se turister, speciellt på mindre orter.

Vy över kratern vid tvillingsjöarna. En av vandringarna gick runt hela kraterkanten från vänster vidare runt tvillingsjöarna och ner till byn som ses bakom Santiagosjön som är den mörka i förgrunden till vänster

Den här resan bokade vi genom STS. Vi bodde på Sao Miguel Park hotell som låg ca 6-7 minuter från själva centrum mellan just centrum och Modelo som är ett stort varuhus i den norra delen av stan. I resan ingick även ett 4 dagars vandringspaket. Vi tog paketet just för att se Azorerna från lite annat håll än förra gången.

Vi anlände på måndagen efter att ha legat över på hotellet inne på Arlanda och en påföljande 5,5 timmars flygresa. Vi startade eftermiddagen med ett Modelobesök. Mest för att skaffa vatten. Vattnet på Azorerna luktar och smakar ofta klor, vilket inte är så skönt.
Tisdagen tog vi lokalbussen ( 1,90 € / person ) till ett soligt och varmt Rivera Grande. En ort på öns norra sida. Vågor på över metern och ca 20 grader gjorde badandet ganska trevligt. PÅ kvällen hittade vi en lokal restaurang i Ponta Delgada som serverade utsökt lever och tonfisk.

Äntligen onsdag och första vandringen. Vi vandrade runt tvillingsjöarnas kraterkant som du ser ovan, till vänster och nedan. Här fick vi allt från sol till blåst till duggregn till hällregn till dimma. Vad mer kan man begära. Men så är vädret på Azorerna ibland. Väl nere i kraterbyn besökte vi en restaurang för n öl och kaffe innan bussen tog oss tillbaka till våra hotell.
På kvällen hittade vi en liten azorisk krog just bredvid den mexikanska restaurangen. Här åt vi grillad Espada som är en fisk som är mycket vanlig på Madeira ( ! ): 2 portioner fisk och 2 öl kostande 15.90 €.

Andra vandringen skedde på torsdagen och var en prövning för många. Den startade strax efter ett hotell som heter Bahia Palace och där vi bodde för 2 år sedan. Härifrån gick det bara uppför i 6 km . Det var över 600 höjdmeter till Eldsjön där vi åt lunch. Just lunchen var en påse så STS delade ut till alla vandrare dagligen. I den fanns en rejäl pain riche med diverse pålägg, en frukt, chocklad, vatten och en fruktdryck. Efter lunch var det en lika lång nedförsbacke.
På kvällen gick vi till restaurang London. Det sas att den var mycket bra. Det var dock bara priserna som var mycket tilltagna. Maten var det inget fel på egentligen I övrigt dock en ganska tråkig restaurang. Så den här restaurangen behöver du inte lägga på minnet tycker jag.

Till höger ser du ett stort korallträd som har mycket långa luftrötter som hänger ner flera meter.

fredagen gick vandringen till dom gömda och glömda sjöarna. Det är en rad kratersjöarna i närheten av tvillingsjöarna. Miljön är snarlik de svenska fjällen och på flera ställen ser du både den norra och södra strandlinjen av havet. En del resenärer var ganska möra efter gårdagens resa. Därför fick de som hade lite bättre kondition och/eller mindre ont i benen vänta ganska ofta på de sista i gruppen. Under hela vandringen såg vi ca 12 sjöar.
Hungriga efter dagens vandring runt sjöarna besökte vi den omtalade mexikanska restaurangen som ligger mitt i stan ca 50 meter från Shellmacken. Mycket bra mat som avslutades med tequila med knack som man bjöds på. Väl värt ett besök. Efter middagen besökte vi festivalen som hölls på två olika torg i stan.

Idag, lördag,  var det ganska mulet så vi tog bussen ( 1,27 € ) till Lagoa där vi såg oss om. Anledningen till besöket var främst att besöka Borda d'Aqua som är en restaurang som du bara måste besöka Utifrån ser det inte mycket ut för världen. Portionerna är desto godare och större.

Följande fick vi för 30  € : 1 öl,  glas vin, 1 glas Cola, förrätt med 2 sorters lokala ostar och bröd, 1 varmrätt bestående av 3 stora skivor svärdfisk samt mycket potatis, 1 varmrätt hajstek bestående av 3 stora grillade köttbitar av haj. Därtill ett stort fat fräscha grönsaker samt et fat med inlagd lök, inlagd hel paprika samt oliver. Som avslutning en tårtbit. Och allt var  mycket gott. Men ska ni äta lunch eller  middag så var där runt 12.30 resp. 19.00. Sen blir det snabbt fullt där.

Eftersom vi åt så mycket till lunch mäktade vi bara med något enklare. Därför testa vi Sopa & Sopa som var en restaurang som serverade soppa som andra serverar hamburgare. 2 enorma soppor och 2 öl kostade ca 5 €. Efteråt besökte vi festivalen igen.
Söndag och sista vandringsdagen. Nåja, så mycket till vandring blev det inte. Det var mest en promenad  runt Furnas kratersjö före lunch och ett besök i Tera Nostra-parken efter lunch. I parken badade vi även i ungdomens källa . Lunchen bestod av Cozidos, som är ett absolut måste i Furnas.

På kvällen besökte vi O Corisco ( Rua Manuel da Ponte 28 ) som låg ca 5 minuter från hotellet. Ingången var så liten så man knappt så den. Innanför hade de förutom mycket god mat även mycket bra service.
Ja, vad kan sägas för övrigt ? Lite om Azorerna kan du läsa på sidan om min förra resa. Sedan dess har man infört Euron, vilket har höjt priserna en del. Dock kostar en 33 cl öl i varuhuset kring 0,5 €. En middag för 2 mellan 15-35 €, beroende på vad och var du äter. Många tycker dessutom att det är mycket bra att handla taxfree på planet. Man tycker väl att det är enkelt att ha påsen på sätet när man kliver på. Glöm det om du bor i Ponta Delgada. Här har du några prisex från Modelo eller någon mindre affär i stan: En flaska vin från 0,75 € - hur mycket som helst. 75cl Bacardi 10,5 €, Ballentine ca 10 €, Maltwhisky 20-50 € o s v. Som du ser blir det betydligt billigare.

Gågatorna i Ponta Delgada är i regel stenlagda med vita och gråsvarta stenar. Så även trottoarerna. Olika mönster på olika gator.
Utsikten från hotellet var inte helt fel. Dessutom hade hotellet pool både utomhus som inomhus. Där fanns även bubbelpool, gym, bastu samt stor ångbastu.

Azorianerna upplever jag som mycket trevliga och vänliga. flera restauranger har även börjat med engelsk matsedel. Dock långt ifrån alla. Fler än förra gången tycks även kunna engelska. Men annars går det även mycket bra med fingrar, händer och övriga kroppsdelar.
Vid förra resan i April 2001 fanns det blommande Azaleor överallt. Denna gång var det hortensior överallt. Jag tror inte man kan gå någonstans utan att se dom. Många bönder använder Hortensior som staket för djuren.

Det finns även en mängd andra blommor i parker och längs vägarna.
En sak till Det tycks varken finnas ormar, fästingar, myggor eller bin på ön. I alla fall såg inte jag en enda.

Vill du resa till Azorerna så kan du gå in på STS hemsida . Vill du veta mer kan du alltid skicka mig ett mail så kanske jag kan svara.