Gardasjön juni 2003

Den 9/5-2003 åkte vi en vecka till Garda vid Gardasjön i Italien. En underbar liten ort några mil från Milano. Vi åkte 17,45 från Arlanda och kom vidd 22,30-tiden till Hotell Royal. Efter incheckning fick vi en tallrik med olika skinkor och korvar från Italien. Ovan ser du en bild från bryggan in mot Garda och alla dess caféer och  restauranger.
Vi åkte med STS och tog halvpension ( frukost och middag ). Just middagen var helt underbar. Man kryssade i en lapp varje kväll vad man ville äta nästa dag. Det innebar att man föst åt av en salladsbuffé. Därefter fick man en av de tre förrätter man valde dagen före. I regel kunde man välja på en soppa, en pastarätt och ytterliggare en rätt. Därefter kom huvudrätten som var en av två man valde. Till sist fick man välja på 3-4 efterrätter. Varje middag innebar att man fick ta en rejäl kvällspromenad för att få bort åtminstone några kallorier.
Vad som är trevligt med just Garda är förutom själva orten att man enkelt kan ta sig till andra orter runt sjön. Antingen med båt, till fots eller med cykel. Till Bardolino går man på en halv timme längs Gardasjöns strand. Vill man vidare till Lazise tar det ytterligare någon halvtimme. Där finns bl a en stadsmur och delar av ett slott.
Vi åkte med STS på en dagstur med både båt och buss. Då fick vi se massor av små byar och orter alla nästan lika fina och pittoreska.
På hemvägen från dagsutflykten runt Gardasjön stannade vi på en halvö i sjöns nedre del. Den heter Sirmione. Om du verkligen gillar glass så är en glass i Sirmeone ett måste. Godare glass finns nog inte.
Vi passade även på att åka till Venedig som bara 2 timmar. Vi har varit här tidigare vilket gjorde att vi kunde gå lite från huvudstråken för att hitta det Venedig som man kanske inte ser första gången man kommer till denna fantastiska stad. Vi tog även en tvåtimmars båttur.
Markusplatsen och Markuskyrkan kommer man som turist alltid till. Förutom turister finns det lika många duvor.
Likaså Rialtobron som väl alla turister någon gång har gått på. Under bron rinner Canale Grande som är den största kanalen i Venedig.
Till höger ser du Suckarnas bro från "baksidan". De flesta turister kommer in från andra sidan och ser bron därifrån. Till höger ligger det palats som Venedigs härskare satt i. Här dömdes brottslingarna och fick därefter gå över bron till fängelset till vänster. Det var tydligen så att man bara kunde gå åt ett håll, d v s till fängelset, aldrig därifrån.
Trafiken på de smala kanalerna är ibland tät. Både motorbåtar och gondoler måste samsas. Och det fungerar i regel bra, verkar det som . Ska du åka gondol, vilket är ett måste om det är första gången man besöker Venedig, så åk med din resebyrå. STS hade t ex gjort upp ett pris som låg långt under det pris du får betala om du går fram till en gondoljär själv.
Från hotellbalkongen har man en fin utsikt över poolen. Till höger om poolen finns en restaurang som tillhör hotellet. Eftersom vi skulle flyga hem ganska sent på dagen hade hotellet servicen att man fick låna ett duschrum så man kunde duscha av sig och byta kläder inför flygresan.
Sista dagen tog vi oss lite bort från turiststråken. Vandrade bort från sjön och upp på kullarna. På hemvägen hittade vi en stor mataffär. Där var nästan allt mycket billigare än inne i Garda och dom andra orterna. Så ha inte panik och handla allt första dagen utan kolla runt lite först.
Varför ska man då åka till Gardasjön? Själv kommer jag att åka tillbaka hit för vyerna, maten, drycken, folket, ja allt. Det är varmt och skönt. Maten är mycket bra och i regel inte speciellt dyr.
Byarna och orterna är många gånger som små sagobyar. Det finns 700 000 olivträd runt Gardasjön. Förutom det massor med andra fina blommor och växter överallt.