Krakow, våren 2009

Vi tog tåget ner till Malmö varifrån vi dagen efter tog bussen genom Danmark via färja till Polen.
Tyvärr var det speciellt en person som råkade utmärka sig genom att ha tagit både 3 och 4 glas för mycket så att vi fick stanna vid en parkeringsplats så att ordningsmakten fick komma och hämta honom. Därefter gick färden vidare till
Dagen efter var det tidig uppstigning för 45 mils färd till Krakow där vi var på en underbar polsk afton med god mat och trevlig underhållning. Det var både trerätters middag samt dans där även gästerna bjöds in på.
Dagen därpå tillbringade vi i Krakow för oss själva. Vi ville prova på lite lokal mat och se oss omkring. Hotellet låg perfekt intill den gamla staden, så det var enkelt att bara gå över gatan för att se fina gamla hus och hitta många fina restauranger. Lunch åt vi dock utanför den gamla staden i de judiska kvarteren. Surkålsfyllda piroger. Inte alls fel, men helt annorlunda än vi hade förväntat oss. Senare till middag åt vi en av Polens nationalrätter Bigo´z som tydligen kan göras på många olika sätt. Vi fick in ett jättebröd fylld med Bigo´z, som bl a består av surkål, korvar och kött som alltihopa ska koka länge. Mycket mycket gott. Vi har hittat receptet och gjort den flera gånger hemma sedan dess, dock utan det fina brödet. Just där vi åt kostade 2 Bigo´z och 2 öl ca 100:- kronor. Billigare än Mc Donalds hemma. Och framför allt godare.
Sedan var vi en dag i Auschwitz och Buchenwald, där man under andra världskriget hade koncentrationsläger. Otroligt att detta fick ske egentligen. Men tydligen var det ganska avspärrat långt utanför lägren så att folk från orten inte visste något om det hela. Visserligen visste troligen många att man höll folk inspärrade, eftersom en del fick arbeta utanför lägret, men de visste tydligen inget om den enorma omfattningen.
Till höger den beryktade järnvägen innanför grindarna där man sorterade ut de som skulle arbeta och de som skulle förintas. Jag lovar dig att man står still en stund och funderar över allt som har och kan ha skett här.
Samma kväll var vi på judisk afton. Förutom fantastisk mat bjöds vi även på förstklassig underhållning i form av Kletschmermusik. En speciell typ av judisk musik som var medryckande. Köpte CD-skivan de sålde och har lyssnat på den många gånger sedan dess.
Dom här två juvelerna hade väl fått i sig lite för mycket Vodka och sov på en parkbänk. Vodka är billig i Polen. Speciellt de inhemska märken kan du få till låga priser. Men då smakar de väl därefter också.
Taxi, Taxi !

Vill man så kan man åka taxi i en bagge av mitten sextital.

Från Krakow åkte vi till Wroclaw som före kriget hete Breslau och låg i Tyskland. Man har här delvis byggt upp staden igen som den såg ut före kriget. Vi var bara där några timmar, men det var kul att se stan.
En kul sak ni inte bör missa. Gå till stora torget i den gamla stadsdelen innanför murarna. Där finns det en stor kyrka. Varje hel timme öppnas ett fönster åt gången i varje väderstreck. Varje gång ett fönster öppnas så spelas en melodi som ska förkunna att det blivit fred. När detta skedde så bar det sig dock inte bättre än att fienden sköt en pil igenom halsen på trumpetaren. Därför slutar han alltid att spela mitt i låten.

Till sist en eloge till, från vänster, chauffören, guiden, ny guide samt praoeleven. Ni var fantastiska på resan. Särskild guiden var en av de bättre vi haft. Kunnig och "normal". Inte så "gåpåig" om du förstår vad jag menar.