Nu har vi varit ute och rest igen. Denna gång ( november-december 2002 ) gick resan till ett resmål vi alltid sagt att vi aldrig skulle åka till. Aldrig Kanarieöarna sa vi alltid. Men nu har vi varit där , det har gått 2 veckor, vi var fått våra kort och vi har redan bokat en ny resa till samma plats nästa år.

Stora delar av nuvarande Puerto de Mogan.

Ja, vad fick oss att ändra vår uppfattning ? Inte var det att gå upp 02,45 på morgonen och vara framme i lägenheten 15,40 ( lokal tid ).  Inte var det de platser vi passerade från flygplatsen till resmålet i alla fall. Under en timmes bussfärd längtade vi hem ett antal gånger och tänkte ta nästa fly hem. Något tråkigare än denna stenöken av lava och hotellväggar får man leta efter. Eftersom flyget tog 7 timmar med en mellanlandning i Malmö samt lätt duggregn vi flygplatsen så var väl inte heller humöret på topp
Julstjärnor vi en mur med en höjd av ca 1,30-1,8 meter

Nej,  vad som fick oss att ändra uppfattning var en vecka på Gran Canarias sydväst sida i en liten ort som var som en liten oas i all sten och lava. Orten heter Puerto de Mogan och är till stora delar bilfri. Små gränder med blomsterfyllda kupoler och små broar lite här och där. Man kallar orten för Kanarieöarnas Venedig. Även om liknelsen haltar lite så var det en trevlig rastplats för en stressad besökare.
Målen för resan var enkla:
  • Se något nytt
  • Vila
  • Äta gott
  • Stressa ner

Dessa blommor är ca 2 dm långa och är en klätterväxt som finns i Mogans gränder.

En sak som bör nämnas innan jag går vidare. Mottagandet från STS vid flygplatsen samt transfern. STS personal stod med sina gulsvarta kläder precis där dom bör stå. Det gick inte att missa dom. Enkelt och solklart visade dom oss till den väntande bussen och berättade sedan lite om ön på resan till slutmålet. Mycket bra !
Som jag skrev ovan så duggade det lite vid flygplatsen. Ju närmare Puerto de Mogan vi kom ju bättre väder blev det. Vi var både trötta och hungriga. Så efter incheckning och lite plockande i resväskorna gick vi ut i hopp om att finna något att äta. Det var betydligt lättare än vi vågat hoppas på. Små fina restauranger längs med hela kajen och i närliggande gränder. Vi fastnade för en restaurang som serverade tonfisk och svärdfisk som fick bli dagen middag. Mycket gott. Kanske redan nu ska säga att vi åt utomhus samtliga dagar. Förvisso med markisduk ovanför huvudet, men ute.
Eftersom ett av resans mål var mat så kommer väl en hel del handla om just vad vi åt. Första morgonen åt vi frukost på terrassen i bar överkropp och med dryga 20 grader som värmde. Vi hade köpt färskt bröd mm i närliggande Spar, som också finns här. Till lunch åt vi en katalansk vitlökssoppa med bröd och vitlök. Vi luktade så mycket vitlök så våra trevliga grannar backade undan när vi mötte dom flera timmar senare. På kvällen var vi bara tvungna att prova en riktig Paella.  Vi fastnade för en restaurang i hamnen. Valet var helt rätt. Helt underbar mat och service. Tyvärr kommer jag inte ihåg namnet, men det börjar på T och låg i närheten av en annan restaurang som hette Casablanca. Självklart badade vi i havet idag. Vattentempen var ca 22 grader.
Nu har vi kommit till andra dagen. Sol och varmt igen. Vi gick till marknaden som var idag. Det mesta var dock krims krams och inget att ha. Vi to därefter båten till Puerto Rica och gick därifrån till Amadores där vi både åt och badade. Tur vi inte hamnade i Puerto Rica. Varför ? titta på den högra bilden. Det är bara en liten del av alla hus runt stranden. Idag var också den enda dagen vi åt kött. Alla andra dagar år vi fisk i någon form.

Stora betongblock längs piren som skydd mot havet bebos av tusentals krabbor.
Nu har vi kommit till lördagen. Som vanligt dryga 28 grader och sol. Till lunch åt vi bl a Tapas på El Capuchino. Helt underbart gott. På kvällen provade vi en riktig italiensk pizza på en italiensk pizzeria. De går inte att jämföra med svenska. Idag hyrde vi också en trampbåt vid stranden och trampade ut på havet för att se både stora grottor och tusentals små krabbor.
Söndagen och första advent bjöd på underbar sol och värme. Vi planerade att gå uppför en väg. När vi kom fram var det dock förbjudet ( vilket det tydligen är vissa dagar fick vi reda på senare ). I stället gick vi till Mogan som ligger ca 7 km från Puerto de Mogan. En härlig vandring. Dock fick man verkligen se sig för. Inga väggrenar och många bilar som kör som f-n. På vägen upp fick vi 2 färska apelsiner som var mycket saftiga och goda. I Mogan besökte vi en tysk restaurang för att äta lunch innan vi vandrade tillbaka. På kvällen åt vi sjötunga på El Capuchino. Vilken dag.
Till höger ser du ganska mycket av nuvarande Puerto de Mogan. Man håller dock på att bygga mycket så det kommer nog att förändras lite, längre in i dalen. Det du ser längst fram är hus tillhörande byns befolkning. Nedanför finns de lägenheter man kan hyra och i anslutning till det ligger hamnen. Ytterst har du piren. Följer du den ända ut ( åt vänster ) så har du en restaurang även där.
Nu till måndagen där värmen fortsatte, men det var lite soldis till och från. En riktig slappadag på stranden. Vi åt pasta på La Cicala till lunch och svärdfisk respektive friterade bläckfiskringar till middag. Men bläckfiskringar kommer jag nog inte att prova igen. Vi åt ute på piren. Det var lite kyligt, nästan inga gäster och dålig service.
Grottor i närheten av stranden
Den sista hela semesterdagen bjöd på ytterligare sol och värme och mycket bad. Vi letade efter kanin till middag. Hittade dock ingen restaurang som bjöd på det, trots att det ska vara en specialitet på ön. I stället fick vi "nöja oss" med en trerätters. Melon och skicka till förrätt, sjötunga till huvudrätt och färska jordgubbar med sorbé och grädde till efterrätt. Kostade 14,95 € , vilket är ca 130:- kronor. Bra pris för bra mat. Vi tog även in en liter sangria, vilket för övrigt tillhörde den dagliga drycken.

Onsdag och dags för hemfärd. Men innan dess en morgonpromenad igen och inköp av färskt bröd till frukosten. Vilken kanonvecka det har varit !

Till höger en enkel karta över Gran Canarias sydvästra del. Du ser vägen vi gick mellan Puerto de Mogan och Mogan. Du ser också en blå pil som ska visa båtresan mellan Puerto de Mogan och Puerto Rico. Sedan ser du en litet svart streck som ska visa den fina gångvägen från Puerto Rico till Amadores strand. Att gå landsvägen från Puerto de Mogan mot Puerto Rico ska du dock inte tänka på om du inte är trött på livet. Trafiken är mycket intensiv och fotgängare har man inte plats för. Lite synd, eftersom vägen går minst 100 meter rakt ovanför havet.

En del tips som du kanske har nytta av:

• Håll i plånbok, handväskor, kameror mm. Släpp dom aldrig med blicken och näven. Det finns en hel del folk som inte kan skilja mellan mitt och ditt.
  • Hyr ett värdefack som finns i lägenheten. Kostar ca 70 kronor för en vecka. Där får du plats med  pengar, mobilen och kamera. Du kan t o m ställa in en del flaskor om du är rädd om dom.
  • Ät fisk i Puerto de Mogan. En sjötunga på EL CAPUCHINO som ligger intill receptionen för ca 60-70 kronor är en höjdare.
  • Ovanför stranden finns en liten restaurang som heter LA CICALA . Hon som äger restaurangen har påbrå från söderhavet. Är dock född i Holland. Hon har rest en hel del med sin pappa som var geolog och därför lärt sig en hel del språk. Hon kan holländska, spanska, italienska, tyska, engelska, franska och lite svenska. Dessutom har hon den godaste pastan jag har ätit någonsin. Prova den.
  • Tar en båttur till Puerto Rico och gå strandpromenaden till Amadores. Båtturen tar ca 20-30 minuter och promenaden ca 15-20 minuter
  • Kolla priserna i flera butiker. Det skiljer upp emot 50-100 % på samma produkter.
  • Smaka och köp en flaska av öns specialitet som är Rom med honung. Man får ett litet glas tillsammans med notan i flera restauranger. Enormt gott, trots den lilla sliskigheten. Prova gärna med vispad grädde och lite kanel på toppen.
  • Ta med och använd solskyddsmedel. Annars ser du ut som en del knäppgökar som tror att de blir brunare om de skippar sololjan. Det enda dom blir är knallröda. Å andra sidan ganska kul att titta på. Speciellt engelsmän . De blir om möjligt ännu rödare
  • Använd STS som resebolag så är du i ganska trygga händer. Läs mer på www.STS.se

Nu kanske du frågar dig om du ska resa dit eller inte. Ja, det beror på vad du vill göra. Gillar du fisk, mat till bra priser, lugn och sol så tycks det vara perfekt. Naturupplevelserna får vänta till nästa år vi ska vara där 2 veckor och bl a hyra bil så vi ser lite mer av ön. Därför kan jag inte hjälpa dig så mycket där. Men själva Puerto de Mogan tycks skilja sig mycket med sitt lugna tempo. Vi såg ingen fylla under hela veckan. Bara det visar lite vilken typ av människor som åker dit. Vill du ha håll i gång på nätterna är det nog helt fel plats. Inte heller finns det stora varuhus och en massa affärer för shopping. Den finns dock en del små affärer, men åk inte hit för att storshoppa.

Vad händer framöver

Man håller på att bygga för fullt, längre in i dalen bakom stranden. Detta kommer att medföra mer folk, men också fler affärer och restauranger. Dessutom ännu mer möjligheter att promenera. Vidare planderar man att under vintern 2002-2003 ersätta sanden vid stranden med ny och även bredda stranden en del.