Schweiz runt

Nu till vår resa med Scandorama, Schweiz runt. Nåja, det blev inte bara Schweiz, utan även Danmark, Tyskland, Frankrike, Liechtenstein, Österrike och Italien. Genomgående för resan måste jag säga att det inte var "STS-klass". Maten bestod bl a av kyckling med ris i 3 dagar och kyckling med pasta 1 dag. Alla på bussen saknade den genuina mat som finns i t ex Schweiz. Dessutom var det bitvis ganska stessigt. Men vi fick se väldigt mycket. Men med tanke på vad det kostar så får vi väl vara nöjda, som guiden uttryckte sig.
Resan startade för vår del hemifrån, via Södertälje där vi klev på bussen. En buss som via ett antal stopp till slut anlände i Malmö där vi övernattade. I Malmö hittade vi ett kanonställe att äta på. Det hette "Två Kockar" eller något liknande. Verkligen värt ett besök. Dag 2 gick resan via Kastrup till Fulda i Tyskland. Många och långa bilköer gjorde att vi inte fick middag förrän klockan 22. Den bestod av "fågel" (troligen kyckling, men ingen kunde svara oss) med ris.

Till vänster ser du en gammal Scania som håller än. Bra bilar håller länge !

När vi kom till dag 3 så fortsatte resan från Fulda till Luzern. Under resan fick vi bl a "besöka" Zürich i 20 minuter. Lite synd med tanke på att det säkert finns massor att se i denna metropol. Så småningom hamnade vi i Luzern. En helt underbar stad med massor av fina hus att titta på. Men innan vi gick på en egen stadsvandring fick vi dagen fågel: Kyckling med currysås. Jag vet inte om det är speciellt schweiziskt, men jag tvivlar.
Genom Luzern rinner en flod. Över den går en rad broar. De finaste ser du ovan och till vänster. Träbroar med bl a blommor och målningar. Förutom det en äldre stadsdel som är väl värt ett besök.
Nu kommer vi till dag 4 då vi åkte till berget Pilatus. Vi åkte upp med ett kuggstångståg. Bitvis var stigningen 48 grader och utsikten fantastiskt. Vid möten, som här till höger, fick man vänta en stund. Väl uppe på berget såg vi miltals omkring
Uppe på Pilatus bjöds det även på alpmusik. Ner åkte vi med linbanan. En trevlig tur blev det. Väl nere åkte vi vidare till Genèvesjön och sov över mellan Lausanne och Montreux.  Men innan vi fick sova fick vi dagen överraskning: kyckling och pasta ! Det var egentligen inget fel på rätten. Men 3:e dagen med kyckling är trots allt 3:e dagen.
Femte dagen åkte de flesta till ett slott. Vi föredrog dock en liten vandring i omgivningen. Därefter plockade de upp oss och vi tog båten över till Frankrike där vi åt lunch.

Efter lunch och en liten promenad fortsatte resan till Täsch i Schweiz. Hit åker alla som vill upp mot Matterhorn. Detta för att man inte får åka bil i Zermatt, som är närmaste by till Matterhorn.

Här lät vi oss väl smaka av en stövel med öl.
 Sjätte dagen. Vi fick åka till Zermatt och därifrån med kugghjulståg vidare till Graunergrat som ligger på över 3000 meter. Härifrån har man en otrolig utsikt över både Matterhorn såväl som andra berg och glaciärer. Härifrån ser man även Monte Rosa som är det högsta berget i området. Middagen denna dag vill jag helst inte prata om...Men lunchen som vi åt med utsikt över Matterhorn var god.

Utsikten från Graunergrat är otrolig. Glaciärer överallt. Eller som man säger ibland:" Vi hade i alla fall tur med vädret.
Nu byter vi både dag och väder. hittills har vi haft sol och värme. Idag var det dock mulet, regnigt och grått. Vi tog bussen till Domodossola i Italien. Härifrån åkte vi tåg i ca 2 timmar. Därefter åt vi lunch på Mövenpick ! Kan det bli gräsligare. Det var typ McDonalds i kvadrat. Efter lunch bar det vidare till Liechtensteins huvudstad Vaduz. Här var vi länge ;-) Hela 30 minuter. Sedan bar det vidare till Walchenhausen och äntligen ett hotell med lite klass. En fantastisk utsikt över Bodensjön och mycket god mat.

Till höger ser du en bit av Liechtenstein.

Här finns också Rhenen, dock betydligt smalare än i Köln där vi var för ca 2 veckor sedan.
Ibland får man ha lite is i magen. Det finns otroliga mängder med broar och viadukter i Schweiz. Men man behöver ju inte titta rakt ner. Det går ju bra att titta över till nästa bro...
På hemvägen stannade vi i Rotenburg. Ett måste helt enkelt. En stad som byggts upp igen efter kriget så att de ser gammal ut. Dessutom har man här bl a en affär som säljer julsaker, men som också är som ett museum och något du bara måste besöka. Men akta dig, de tycker inte om att man fotograferar inne. Men hade jag inte gjort det hade du inte fått detta lilla smakprov av julen. Vad vi fick till middag ? Jo, kyckling och ris så klart.
Jag kan väl sammanfatta resan med : Godkänt. Landskapet, utsikterna och vädret var ett klart plus. Priserna i Schweiz samt maten som ingick under hela resan får dock ett klart minus. Om man doock är medveten om detta och att det är en del stress så är det en helt prisvärd resa. Du får en smak av en hel del områden kring alperna och kan sedan själv åka tillbaka om du vill på egen hand. Och som vanligt så är du mer än välkommen att skicka mig ett mail om du vill veta mer, eller använda någon av mina 100-tals bilder.
Jo, vi fortsatte ju genom tyskland och Malmö hemåt. Vi stannade i norra tyskland för att äta lunch. och sin vana trogen gick guiden runt och tog upp beställning. Nu, tänkte vi, äntligen tysk mat. Men icke. Vi stannade på en grekiskt (!) restaurang. Jag trodde aldrig att jag skulle uppskatta Lilla Torget i Malmö så mycket på kvällen som denna gång. Tänk dig en riktig köttbit fint upplagt med grönsaker och potatis.