Skottland 2007 med Scandorama

Eller

Resan med en bög

Ja , nu ska vi verkligen frossa i homofobi och en mycket trevlig resa en stund. Men ni som har tänkt och anmäla mig för Jämo mm  ber jag att vänta en stund. Saken är ju den att sexuell läggning och arbete är två skilda saker. Det är även så att vi som är 50+ har våra fördomar som vi försöker att förvalta väl.  Dessa fördomar blir inte mindre av att guiden är just 50 och just bög. Men, nu är det just arbetet det gäller. Sedan spelar det egentligen ingen roll om guiden är bög, flata, gift, ogift, har barn eller inte, norsk, svensk eller från ett annat land.  Det är just det som hände under vår resa från Malmö till Skottland t o r. Vi fick en BÖG till guide. Och tänk så glad vi blev när  resan var över.......och vi just hade vår vän "gayden" Rune bland oss andra resenärer och som en vän som vi alltid kommer att komma ihåg som " Den norske bögguiden som var bland de bästa guiderna vi träffat på och som därtill var en av de allra bästa guiderna vad det gäller kunskap och serva sina resenärer.
Så, nu till resan. Efter att ha tagit transportsträckan Södertälje-Malmö första dagen fortsatte resan med ytterligare en transportsträcka till övernattnings- hotellet i Tyskland. Först därefter kan man säga att den verkliga resan började. Men trots 2 dagars ren transport blir det aldrig speciellt tråkigt. Man kan läsa, lyssna på MP3-spelaren eller bara titta på naturen.

Efter övernattningen i Tyskland passerade vi snabbt Holland och Belgien för att komma till färjelägret i Calais. Här tog vi färjan och såg efter en stund Dovers vita klippor. Man måste passa på att äta lunch på båten, tyvärr. Den är inte av någon högre klass. Det blir mest bukfylla. Efter båtresan kom vi snart fram till London där vi åt middag och övernattade.

Alla Londons Taxibilar ser mer eller mindre likadana ut. Ett exempel ser du här till vänster. De finns överallt. Om kostnaderna kan jag inte säga något om, eftersom jag inte åkt med dom. Men dom ser häftiga ut. Många är svarta, men det finns en hel del med reklamtryck också
Towern är en av alla Londons sevärdheter vi fick se. Även om det som här är via bussfönstret. Vi saknade väl lite de små stoppen i London, så man fick ta kort på allt sevärt. Dt blir ju inte så bra genom fönstret.
Nästa dag stannade vi till i York för att se en del av stadens alla vackra hus och gränder. Som gränden till vänster där husen går utåt ju högre man kommer. Tydligen har de gått ihop helt en gång i tiden. Man rev dock de översta våningarna en gång i tiden. Om det berodde på att man ville få in ljus, eller om husen var ruttna upptill vet jag inte.
Jaha, och här till höger ser vi "gayden" Rune. En riktig trevlig prick. Dessutom var han utomordentligt hjälpsam i alla lägen.  Många gånger gick det ut över hans egen fritid och måltidsvila, bara för att hjälpa till så att vi fick mat. Det är nästan lite för enkelt att vara resenär när Rune är med. Man behöver inte ens tänka, utan det är "om 5 minuter stannar vi bussen och toaletterna har ni till höger", om 10 minuter stannar vi framför hotellet och jag hämtar nycklarna åt er", mm, mm. Heder åt dig Rune, du var mycket bra!!!!! Det var riktigt kul att ha dig som guide, eller gayd, vilket du nu väljer.

Och så kom vi då till slut till Skottland. Vi mottogs av en säckpipsblåsare vid
 "gränsen". Ganska häftigt att riktigt "se" var Skottland börjar. Vi stannade även till i Durham. En trevlig liten stad som det finns massor av i både England och Skottland.
Väl i Edinburgh var vädret inte så som de beskrev på alla hemsidor. Skönt väder för en promenad mot slottet. Det vi inte hade en aning om var att man förutom kvällens konsert på slottet även hade en massa kul uppträdanden på gatan upp mot slottet. Till höger ser du t ex riktig skotsk musikuppträdande.
Till vänster ser du dom som nästan gjorde mest intryck på oss. D v s den grupp som hade någon form av handicap. Oftast var det typ Down syndrom eller liknande. Dessa tjejer och killar höll oss kvar på gatan mycket länge och var minst lika bra bra som de flesta Idoldeltagarna eftersom de hade en själ som många sångare idag saknar.
Senare på kvällen gick vi från hotellet till Edinburghs slott för att se Edinburgh military tattoo. Ett minne som man kommer att bära med sig länge. En fantastisk show i ljud och ljus.
Nästa dag fortsatte vår färd till Grantown on Spey. Nu har vi kommit bort från alla stora städer och åker genom Highlands På väg till Grantown on Spey stannade vi till i Pichlochry där jag för första gången åt Haggis, Skottlands nationalrätt. Låt dig inte avrådas av rätten. Den är mycket god. Lite åt pölsahållet. Fast inte så fet och lite bättre kryddat.

Dagen efter att vi kommit till Grantown on Spey var vi med på en utflykt. Först till ett slagfält, som nog var mer intressant för skottar än svenskar. Sen fortsatte vi vidare till Inverness. Vi hann också med en båttur på magiska Loch ness.

Till vänster ser du ägaren till The Whisky castle. Vilen kille. Han pratade om den ädla drycken och vi fick provsmaka några sorter. Sen kunde man köpa från hans urval på 400 sorter. Efter det besöket fortsatte utflykten till Glenlivets destilleri. Där fick vi också provsmaka en del. Så framåt 11 på förmiddagen var alla sådär lagom glada. Den här dagen var vi även på ett ljungcenter och hos en fårfarmare som visade hur hans hundar kunde driva in får. Så det var en händelserik dag.
Efter dagarna i Grantown on Spey åkte vi vidare till Fort Williams. Hotellet hade både pool och bastu. Skönt efter alla bussdagar. Nästa dag åkte vi på en regnig tur till Isle of Skye. Härlig natur som vi tyvärr såg för lite av p g a regn och blåst. Man far bara ca 1000 soltimmar per år, så det är ju inte så mycket.
Efter dessa dagar var det så dags att bege sig söderut igen för några dagars hemfärd. Med ett antal stopp innan vi kom till tunneln mellan England och Frankrike för att via ett nattstop i Tyskland komma till Malmö. Efter en övernattning där var det en sista resdag mot Sörmland.
Hur ska man då sammanfatta resan. Ja, vi börjar väl med Rune. En klippa som ställer upp i alla lägen. Tyvärr lite envis och ger inte gärna med sig. Det motsatta var en norska som hade lite Sverigekomplex, vilket visade sig så fort hon hade druckit en del. Lite tråkigt. Sen envisas ju engelsmännen att köra på vänster sida. Man har nästan på alla hotell separata varm- och kallvattenkranar. Det ställer till en hel del innan man fått in rätt värme. Överhuvudtaget har badrummen en del övrigt att önska.
Skottland är ju känd för sin Whisky. Men ska du köpa den så får du i stort sett betala lika mycket som i Sverige. Fördelen är att du i Skottland kan få tag i riktig bra Maltwhisky som inte finns i Sverige. Egentligen var allt i England och skottland minst lika dyrt som hemma. Så någon egentlig shoppingresa är det inte. Man kan nog också säga att Skottland är fårens och kaninernas förlovade land. De ser du överallt. Vägarna och då speciellt på Isle of Skye var mycket smala. Naturen fantastiskt. Angående maten kan man bara säga gott om. Bra urval och trerätters nästan dagligen. Mycket, mycket bättre än den Schweizresa vi gjorde med Scandorama för några år sedan. Resa är väl värt sina pengar. Och får man dessutom "gayden" Rune som ledsagare så är det ytterligare ett plus.

Rune lärde oss också en sång som han har skrivit själv:

I drinking my Whisky

I drinking all day

and if it don't kill me

I life happely till I die.

Ja, det är väl bara att hålla med.